Coaching rond ademhaling en hartcoherentie

Hartcoherentie is een wetenschappelijke methode die je helpt om doelgericht, door middel van een eenvoudige ademhalingstechniek jouw lichaam terug in balans te brengen.

Door het regelmatig beoefenen van hartcoherentie, help je de samenwerking tussen je hart, brein en ademhaling te verbeteren. Het resultaat is een gunstig effect op lichamelijk, mentaal en emotioneel vlak.

Jouw adem is jouw sleutel die je altijd en overal bij je hebt. Een eenvoudige en ritmische vorm van ademhalen , helpt je ook in momenten van acute stress om terug tot rust te komen. Door je ademhaling te trainen en te leren wat jouw optimaal ademritme is, kan je je hart in de bijzondere staat noemen die men ‘hartcoherentie’ noemt.

Met behulp van biofeedback-toestellen en app's  is het hartritme zichtbaar op een computerscherm, smartphone of tablet. Via een sensor op je oorlel verschijnt op een scherm je hartritme variatie (HRV). Deze HRV is het verschil in intervallen tussen twee hartslagen. Er zit telkens een kleine variatie tussen de hartslagen. De sessies starten met een meting van het ademhalingspatroon. Omdat jouw coherentie op het scherm te zien is, ervaar je zelf de invloed van een rustige en regelmatige ademhaling en de impact op jouw lichaam, emoties en gedachten.

Hartcoherentie kan helpen bij

  • Stress
  • Burn-out
  • Angsten
  • Innerlijke onrust
  • Examenvrees
  • Concentratieproblemen
  • Slecht slapen
  • Hyperventilatie (acuut of chronisch)
  • Hoge bloeddruk
  • Hartritme stoornissen

Een hartcoherentie - traject bestaat uit vier individuele sessies met opdrachten voor thuis. De hartcoherentie ademhalingstechniek is gemakkelijk aan te leren.  Zelfdiscipline en motivatie om dagelijks te oefenen geven jouw snel kans op slagen en jouw deze techniek meester te maken.