Mondmasker op? Adem zacht en laat je ogen spreken!

Zomer 2020: tijd van verplichte mondmaskers ... We kunnen er helaas niet omheen. Juist daarom is adem bewustwording zo belangrijk. Zeker nú.

We ademen tot 20.000 keer per dag of een dikke 7 miljoen keer per jaar….. . Niet zomaar een functie, die we kunnen negeren maar een ingewikkelde en precaire levensfunctie. Zonder stopt het. Point final.

Overal worden we aangepord om zorg te dragen voor onszelf: voldoende bewegen, gezond(er) eten, voldoende water drinken, handen wassen, afstand houden … maar adem-hygiëne wordt vaak over het hoofd gezien (zowel mét als zónder mondmasker)

Jouw ademhaling vertelt hoe het met jou is gesteld, daarom bestaat goed of fout ademen niet. Het gaat om jouw verhaal, jouw troef die je als krachtbron kan leren inzetten.

Zeker nu in Corona-tijden bij het langdurig dragen van mondmaskers verschillende klachten kan opwekken of nét versterken: bv hoofdpijn, duizeligheid, concentratieverlies, gespannen gezicht, nek en schouders, chronische hyperventilatie, angst-aanvallen…

Bewustwording is al een goeie stap in de richting

Probeerde je ook al verschillende mondmaskers uit en vond je een modelletje waardoor jij het gevoel had meeste zuurstof te krijgen, dus voor jou het meest comfortabel voelt?

OK, das al een begin!

Als stresspreventie, relaxatie- en ademcoach, geef ik je graag enkele tips mee:

1. Zoek een mondmasker dat jou het gevoel geeft zoveel mogelijk ongehinderd te kunnen ademen.  Eentje dat dus niet te benauwd aanvoelt, niet afsnoert of klemt, maar ook niet te los zit.

2. Ontspan je houding, staand of zittend:

  • Ontspan de schouders, laat ze zachtjes naar beneden vallen,
  • Recht je rug wat
  • Hou je nek in het verlengde van je ruggengraat
  • Maak je kaken zacht  en klem je tanden niet op elkaar

3. Wissel bij langdurige ‘mondmaskerverplichting’ je mondmasker om de 3 uur en zet het ook es af als je daar, in veilige omstandigheden, de kans toe ziet. (toilet, wagen, achter een muurtje…) en adem dan heel bewust zacht in en uit en geniet van de frisse lucht.

4. Adem “spaarzaam” en "zuinig" door de neus. Niet te diep in en niet lang en geforceerd uit. Hou je mond hierbij zoveel mogelijk gesloten. Neusademhaling kan je leren!

5. Bij het praten adem je sowieso door de mond dus let op het tempo van je praten met een mondsmasker aan. Dit om “overademen” of “ademhappen” te vermijden, want dit stimuleert hyperventilatie

6. Vermijd geeuwen en teveel zuchten in een mondmasker (want dit doe je door je mond 😉). Dit kan klachten verergeren (bv bij oa chronische hyperventilatie).

7. Last but not least: blijf glimlachen, ook achter jouw masker 😊 en laat jouw ogen spreken!

Heb je nood aan begeleiding rond ademhaling, hyperventilatie, omgaan met stressklachten, piekergedrag en angsten….het terug vinden van jouw innerlijke rust?

Ik ga graag even mee op jouw pad en laat je voelen hoe je jezelf en jouw leven terug helemaal in  handen krijgt met de juiste mindset, ontspanning en ademhaling!

Vraag vrijblijvend info